Søk
LOGG INN
Foto: Tormod Ellingsen/AtB.

Frakter Trondheims innbyggere lydløst fra A til Å

36 elektriske busser vil fra august 2019 frakte Trondheims innbyggere til jobb, skole eller shopping. Trøndelag fylkeskommune blir dermed den første regionen i Norge med elbusser i stor skala. –Støtten fra Enova gjør det mulig for oss å satse på elbussprosjektet, sier fylkesdirektør for samferdsel, Erlend Solem.

Publisert 7/29/2019

Fylkestinget i Trøndelag har som mål å halvere egne klimagassutslipp innen 2020. Innfasingen av de nye elektriske bussene i Trondheim skal bidra til å redusere bruken av fossile energibærere knyttet til busstilbudet i fylkeskommunen. Prosjektet er et resultat av samarbeid mellom AtB, Tide Buss AS, Volvo og teknologiselskapet ABB og blir støttet av Enova med 15,7 millioner kroner.

DETTE ER PROSJEKTET

  • HVEM?
    Trøndelag fylkeskommune
  • HVOR?
    Trondheim
  • HVA?
    Elbusser
  • PROSJEKTOMFANG
    39,5 millioner kroner
  • ENOVA-STØTTE
    15,7 millioner kroner
  • NÆRING/INDUSTRI
    Landtransport
Med 36 elektriske busser rullende på veien får Trondheimsområdet en av landets mest moderne bussparker. Med 12 prosent av den totale bussparken som batterielektriske busser, blir også Trondheim en av byene i Norge med flest elbusser i trafikk.
Det er så stille og behagelig. Motoren fungerer og reagerer på et annet vis enn de fossile bussene. Det er virkelig en behagelig arbeidsplass altså.

- Håvard Røed, Tide Buss AS -

Først fossilfri i Norge

– Samferdsel utgjør 83 prosent av utslippene våre. Dermed er det åpenbart at vi må gjøre de største kuttene der. Regjeringen har forpliktet seg til Parisavtalen, og vi vil at Trøndelag skal ligge foran. Faktisk ligger vi an til å bli første fossilfrie by i Norge – før Oslo, sier Karin Bjørkhaug (KrF), leder i komiteen for infrastruktur i Trøndelag fylkeskommune. 

Hun mener at satsingen på elbusser vil utnytte og videreutvikle kompetansen og teknologien i regionen.

– Næringslivet er tydelige på at vi må være ambisiøse og utfordre dem. Og de utfordrer oss tilbake. Vi har ambisjonene, mens de har kunnskapen som gjør at vi når målsetningene.

Det er Tide Buss AS som skal kjøre elbussene og er ansvarlig for innkjøp av disse. Håvard Røed er en av få heldige som har fått muligheten til å kjøre en prøvetur med de nye miljøvennlige bussene. Han er svært positiv til det nye tilskuddet:

- Det er så stille og behagelig. Motoren fungerer og reagerer på et annet vis enn de fossile bussene våre gjør. Det er virkelig en behagelig arbeidsplass altså. 

Støtten fra Enova reduserer risikoen for Fylkestinget i Trøndelag. Uten denne støtten kunne vi ikke gjennomført prosjektet.

- Erlend Solem, fylkesdirektør for samferdsel -

Reduserer risiko med Enova-støtte

Solem sier at støtten fra Enova er viktig for at fylkeskommunen tør å være først:

– Dette blir på et vis et nasjonalt pilotprosjekt. Ved å være først ute, påtar vi oss risiko både økonomisk og for omdømmet som tjenesteleverandør. Men for å få utviklet de løsningene vi trenger for å vinne klimakampen må noen påta seg en risiko. Støtten fra Enova reduserer risikoen for Fylkestinget i Trøndelag. Uten denne støtten kunne vi ikke gjennomført prosjektet.

Ifølge avdelingsdirektør for rutetilbud og infrastruktur i AtB, Harald Storrønning, er det ikke usannsynlig at rutetilbudet i fylkeskommunen må styrkes om få år:  

- Vi vet at vi skal gjøre en ny vurdering i 2024 i forhold til kapasitet, altså muligheten for nye linjer. Det er også sagt at det skal være nullutslipp da, så dette er noe vi må ta stilling til ganske raskt. Hvis passasjerveksten blir som vi håper på, så kan det hende at vi må styrke tilbudet før 2024.

 

Les mer om støtteprogrammet for infrastruktur for kommunale og fylkeskommunale transporttjenester

Enova har et eget støtteprogram for kommuner og fylkeskommuner som vil jobbe med infrastruktur.

Sør-Trøndelag fylkeskommune  har benyttet seg av tilbudet.

Lær mer om Enovas tilbud